woensdag 19 november 2014

Collegiale Coaching: wat levert het op?



Een half jaar geleden besloot ik, samen met een collega zzp-er, dat het roer om moest wat betreft onze eigen social mediastrategie. En zo kwam het dat wij elkaars coach werden (lees mijn blogartikel ‘Collegiale Coaching; een stok achter de deur’). Een half jaar collegiale coaching betekent dat het tijd is om de balans op te maken: wat heeft het opgeleverd?


1. Regelmaat
Door iedere 2 weken een (telefonische) afspraak te plannen ontstaat er regelmaat. Aan iedere afspraak is ‘huiswerk’ verbonden; een social media opdracht die we gezamenlijk of apart van elkaar formuleren. En je wilt natuurlijk niet zeggen dat je het niet gemaakt hebt (helemaal niet als die ander het wel af heeft!). Zo ben je met aandacht en regelmaat bezig met je social media en het vullen daarvan.

2. Groeiende ambitie
Ok. We zijn rustig gestart. Met als eerste doel om vaker, beter en regelmatiger zichtbaar aanwezig te zijn op social media. Inhoud was nog ondergeschikt. Dat begint inmiddels te veranderen. Het primaire doel is bereikt, we bouwen bereik op en dat maakt ons ambitieuzer. We willen méér bereik, we willen meer inhoud. We zijn experts in ons vakgebied, dus willen we de bijbehorende status op social media.

3. Meer zichtbaarheid
Door regelmatiger berichten te posten ben ik zichtbaarder op social media. Het aantal volgers en likers neemt langzaam toe. En dat smaakt naar meer, dus alle reden om er mee door te gaan.

4. Grenzen verlegd
Wie zit er op mijn tips te wachten? Over welke onderwerpen moet ik schrijven? Heb ik eigenlijk wel iets te vertellen…? Deze vragen hielden mij altijd tegen om actief te zijn op social media. Door de pep-talks van mijn collegiale coach heb ik eindelijk voor het eerst een artikel geschreven en op de send-knop gedrukt (en eng dat ik het vond…)! Grenzen verleggen blijft eng, maar het is tegelijkertijd ook heel leuk. Het helpt je om verder te groeien. Kom uit je comfortzone, daar buiten ligt het zakelijk en persoonlijk succes!

5. Creativiteit en vindingrijkheid
Eén van mijn doelen is om iedere week een bericht te plaatsen op Facebook waarmee ik mijn volgers ontwikkelingen in mijn vakgebied laat zien, een praktische tip geef of wijs op iets waar ze hun voordeel mee kunnen doen (https://www.facebook.com/afritccommunicatie). Dat vergt creativiteit en vindingrijkheid want de ene week heb ik zo bepaald wat ik wil plaatsen, de andere week is het hard nadenken. Om dit doel te bereiken lees ik meer, let ik beter op wat er gebeurt in mijn vakgebied en kijk anders naar de wereld om mij heen.

Kortom, voor mij levert collegiale coaching voldoende op om er mee door te gaan. En mijn collegiale coach denkt er precies zo over: “Samen komen we dezelfde dingen tegen en helpen we elkaar door kritisch te zijn en geen blad voor de mond te nemen. Daarbij helpt het om dingen te relativeren of op een rijtje te zetten door er met elkaar over te spreken. Juist het benoemen van dingen en samen een oplossing bedenken werkt heel fijn en is zeker effectief."

Ben jij ook op zoek naar een collegiale coach? Lees mijn blogartikel ‘Collegiale Coaching; een stok achter de deur’. Hierin vind je praktische tips om meteen aan de slag te gaan. En als het zover is hoor ik graag wat je ervaringen zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten