woensdag 17 september 2014

Alleen en toch samen(werken)



Werken als ZZP-er vind ik heerlijk: ik bepaal zelf welke opdrachten ik wel/niet aanga, deel mijn eigen werktijden in en bepaal mijn eigen koers. Daar staat tegenover dat ik vaak een gebrek  aan dagelijkse collega’s/sparringpartners ervaar, ik heb geen stok achter de deur, ik moet mijn eigen administratie doen (bleh!) en ik heb moeite om grote projecten te verwerven omdat mijn slagkracht beperkt is.  Mijn stok achter de deur heb ik inmiddels gevonden (http://communikaatje.blogspot.nl/2014/06/collegiale-coaching-stok-achter-de-deur.html) en de administratie doe ik gewoon met frisse tegenzin. Maar die collega’s/sparringpartners en die grote opdrachten….daar had ik geen oplossing voor terwijl mijn behoefte daaraan steeds groter werd.

Zelfstandig samenwerken in een coöperatie
Een half jaar geleden kwam de oplossing op mijn pad: ik kreeg de kans om mij aan te sluiten bij een coöperatie; een samenwerkingsverband van ZZP-ers. Vanuit onze eigen expertise werken we aan het realiseren van één gezamenlijk doel. Zo kunnen we steeds een team op maat samenstellen, passend bij de opdracht (dus de ene keer doe ik wel mee in een project en de andere keer niet). En daarnaast vergroten we onze slagkracht, waardoor we veel grotere projecten verwerven. Dat bevalt me heel goed: mijn opdrachten zijn complexer en uitdagender, ik kom in alle hoeken van het land, en dan heb ik het nog niet eens gehad over die leuke collega’s die ik er bij heb gekregen….! En, voor mij heel belangrijk, ik ben onderdeel van een groter geheel maar nog steeds zelfstandig.

Ook iets voor jou? Aan de slag!
Herken jij jezelf in het bovenstaande? Heb jij ook behoefte aan samenwerking zonder je zelfstandigheid te verliezen? Dan is werken in een coöperatief verband wellicht ook iets voor jou.
Ik geef je graag een aantal tips om de eerste stappen te zetten:

- Praat met ZZP-ers in je omgeving: kennen zij coöperaties (of andere samenwerkingsverbanden)? Zo ja, op welk vakgebied? Spreekt dit vakgebied je aan, vraag dan om gegevens van een contactpersoon en trek de stoute schoenen aan: maak een kennismakingsafspraak en kijk waar het toe leidt.

- Doe een search op internet. Zeker weten dat je coöperaties tegenkomt die een website hebben of actief zijn op social media. Leg contact als een coöperatie je aanspreekt.

- Hoe kijken ZZP-ers uit jouw netwerk aan tegen werken binnen een coöperatie? Zit er een aantal bij dat wellicht zelf een coöperatie wil vormen?

- Geen enthousiasme binnen je netwerk voor het opzetten van een coöperatie? Neem dan zelf het initiatief! Post een oproep op LinkedIn, twitter of Facebook . Er moet daarbuiten toch iemand voor jouw samenwerkingsverband te porren zijn?!

- Laat iedereen in je omgeving weten dat je geïnteresseerd bent in een geformaliseerde vorm van samenwerken. Zo je een spreekwoordelijk ‘steentje in de vijver’ en wordt jouw ambitie breed verspreid.

- Meer lezen over samenwerken in een coöperatie? Kijk dan eens op de volgende pagina’s:
http://samenwerken.nu/samenwerken-in-een-cooperatie
http://www.ondernemerscooperatie.nl/
http://www.ondernemersplein.nl/artikel/de-cooperatie/

- Benieuwd naar de coopratie waar ik me bij aangesloten heb? Kijk op www.how2createcare.nl

- Last but not least: let er op dat als je een coöperatie hebt gevonden er niet alleen een zakelijke/inhoudelijke maar ook een persoonlijke klik is. Want werken in een coöperatie betekent dat je intensief met elkaar samenwerkt. Dan is het wel zo prettig als je goed met elkaar door de deur kunt.

Ik wens je veel succes bij jouw zoektocht naar (structurele) samenwerking! Laat je het me weten als je iets gevonden hebt dat bij je past?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten