woensdag 18 juni 2014

Collegiale coaching: stok achter de deur!


Ik heb mijn eigen communicatie eens tegen het licht gehouden. Dat vond ik nodig. Ik ben namelijk een typisch geval van ‘bij de loodgieter lekt de kraan’: ik zou regelmatiger moeten bloggen en twitteren, mijn facebookpagina blijft te lang leeg en er staan te veel lege plekken in mijn communicatiekalender. Tijd voor verandering. Ik deed mee aan een training en besprak met een andere deelneemster dat we nu een goede start hadden gemaakt met het schrijven van een plan, maar hoe zorgen we er voor dat we het deze keer ook echt gaan DOEN?! We spraken af elkaars coach te worden, elkaars ‘stok achter de deur’. Nog dezelfde week hebben we elkaar gebeld en gemaild, gezamenlijk een huiswerkopdracht geformuleerd en een nieuwe belafspraak ingepland. Inmiddels zijn we een paar weken verder. En het werkt, we komen met vallen en opstaan steeds een stap dichter bij ons doel.

10 tips om aan de slag te gaan
Als je bovenstaande herkent dan is collegiale coaching misschien ook iets voor jou! Hieronder vind je een aantal tips om aan de slag te gaan.
1. Zoek iemand met dezelfde hulpvraag als jij. Kijk binnen je netwerk, plaats een oproep op social media, praat er met mensen over tijdens bijeenkomsten.
2. Kies iemand uit waar je een 'klik' mee hebt. Je hoeft geen vrienden te worden, maar elkaar sympathiek vinden is wel zo prettig.
3. Formuleer gezamenlijk wat jullie doel is.
4. Plan op vaste momenten een afspraak in. Bepaal samen de frequentie en de vorm, passend bij jullie doel.
5. Formuleer bij iedere afspraak een huiswerkopdracht die jullie helpt dichterbij het gestelde doel te komen.
6. Kom afspraken na! Spreek elkaar er op aan als dit niet gebeurt. Plan direct een nieuwe afspraak als een afspraak niet doorgaat.
7. Wees kritisch naar elkaar. Geef elkaar tips, opbouwende kritiek, deel kennis en ervaringen.
8. Leer van elkaar en leer samen. Het is een ontdekkingstocht, fouten maken mag!
9. Evalueer. Bespreek of de opdrachten en afspraken opleveren wat jullie willen. Pas zaken aan waar nodig.
10. Vier succesmomenten, deel successen met elkaar. Bel elkaar, geef complimenten, plan eens een lunch, borrel of diner samen.

Heb je aanvullingen of wil je je ervaringen met me delen, dan hoor ik dat graag via wendy @ afritc.nl.

Veel succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten